دانلود طرح درس روزانه ریاضی پایه اول ابتدایی مفهوم جمع
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش
تعداد صفحات 8
قسمتی از طرح درس
نام و نام خانوادگی آموزگار: زمان تدریس:45 دقیقه
مقطع وپایه : اول ابتدائی تاریخ تدریس: 1389
نام کتاب : ریاضی تعداد فراگیران:25 نفر
صفحه:62
هدف کلی :
معرفی جمع با استفاده از شکل .
اهداف جزئی:
حیطه های شناختی:
- آشنایی با مفهوم جمع.
- آشنایی با مثال هایی از ضرورت کاربرد جمع.
- آشنایی با آموزش روش نوشتن جمع با استفاده از شکل.
حیطه های عاطفی:
با علاقه گوش دادن به سخنان معلم یا هم کلاسی ها .
احترام به نظر و محبت همکلاسی ها .
مشتاقانه پاسخ دادن به سئوالات مطرح شده.
همکاری در گروه برای یافتن پاسخ پرسشها.
شرکت فعالانه در فعالیت های کلاسی درروزگار یاددهی و یادگیری.
حیطه روانی حرکتی (مهارتی):
- انجام فعالیت ها وتمرینات ارائه شده توسط معلم با یکدیگر و راهنمایی آموزگار از جانب دانش آموزان .
- انجام فعالیت های گروهی و کلاسی.
- حل تمرین و فعالیت های ارائه شده توسط آموزگار بدون کمک و راهنمایی آموزگار از جانب دانش آموزان .
- عمل کردن هماهنگ و منظم در مراحل انجام کارها.
- انجام ماهرانه فعالیت ها و تمرینات کلامی و گروهی .
اهداف رفتاری:
- مفهوم علامت جمع را بیان کند(شناختی - دانشی).
- صحیح نوشتن علامت جمع(شناختی - دانشی).
- مثالی از جمع را بگویند(شناختی - کاربردی).
- با علاقه به سخنان آموزگار و هم کلاسی هایش گوش می دهد.(عاطفی -توجه).
- به نظر دیگران احترام می گذارد(عاطفی واکنشی).
- به سئوالات معلم مشتاقانه پاسخ می دهد(عاطفی - واکنشی).
- در انجام فعالیت های (یاددهی - یادگیری)در کلاس شرکت می کند(عاطفی –ارزش گذاری).
- به مبحث ریاضی علاقه نشان می دهد(عاطفی – ارزش گذاری).
- مطالب جدید آموخته شده را به سایر مثال های محیط زندگی تعمیم میدهد.(عاطفی – سازمان بندی).
- فعالیت های کلاسی خواسته شده را با راهنمایی معلم انجام میدهد.(روانی حرکتی -تقلید).
- فعالیت ها را با دقت و متمرکز انجام می دهد(روانی حرکتی – دقت).
- در کارها و فعالیت های گروهی و کلاسی خواسته شده به طور هماهنگ عمل می کند.(روانی حرکتی هماهنگ در حرکات).
- به تنهایی طرز صحیح نوشتن علامت و اعداد جمع را انجام می دهدیا بنویسد.(روانی حرکتی - مستقل).
فعالیت های قبل از شروع تدریس:
وسایل کمک آموزشی:کتاب درسی- تخته و گچ رنگی – خمیر بازی- شکلهای علامت جمع – وسایل تشویق و فردی – گروهی – تهیه پاکن – تهیه و فراهم کردن آموزش اعداد جمع.
روش ها :آمیخته یا تلفیقی (همیاری – نمایشی – پیش سازمان دهنده- مقایسه ای – روش هایی مبتنی بر بازی – فرایندی – پرسش و پاسخ).
پیش دانستنیها:
در شکل زیر به تعداد توت فرنگی ها برایش یک جمع بنویسید.
شکل های که مثل هم هستند از جدا می کند و برایش یک جمع بنویسد.
بتواند علامت جمع را از علامت تفریق تشخیص دهد.
مفاهیم و رئوس مطالب:
یادآوری مفهوم اعداد علامت جمع –طرز صحیح نوشتن آن و چگونگی نمایش علامت جمع در کلاس درس باید نیمکتها روبه روی هم باشند تا تعامل متقابل به راحتی صورت گیرد(در هر گروه 5نفر باشند).
نحوه گروه بندی:بدین صورت که 5 کارت بزرگ با نام های مثل :بنفشه – آسمان ،الناز –رودخانه- چشمه – ما باشد که روی میز میچسبانیم و این اسامی روی 25 تکه ی برگ کوچک نوشته شده که هر دانش آموز با یک تکه از این برگه از روی میز معلم بر ما دارد و نام هر گروه که روی آن نوشته شده بود داخل آن گروه می شود.
شروع کلاس:
معلم قبل از شروع به کار ابتدا با دانش آموزان سلام و احوال پرسی می کند و حضور و غیاب رسیدگی به وضع روحی و جسمی فراگیران – و جویا شدن از احوال فراگیران – با دعای فرج و نرمش همراه با شعرش کلاس راشروع می کنیم .و کلاس را آماده می کنیم برای درسی جدید در ضمن تکالیف فراگیران را بررسی می کنیم.